Flodkryssning mellan Vietnam och Kambodja

Vietnam och Kambodja – Flodkryssning på Mekong

  • Angkor templen, charmiga byar och flytande marknader
  • Ho Chi Minh-staden och Phnom Penh
  • Helt nytt fartyg: RV Indochine II ★★★★+
  • Helpension inkl. dryck till maten ombord (1 öl/vatten + kaffe/te)
  • Utflykter inkluderade
  • Färdledare

Flodkryssning på Mekong – från Ho Chi Minh-staden till Siem Reap

Mekong är Sydostasiens huvudpulsåder och en av världens mäktigaste floder. Vi startar turen i Vietnam och kryssar norrut. Det nya och läckra förstklassiga fartyget RV Indochine II tar dig med på en spännande flodkryssning på Mekong, genom Kambodja och Vietnam. Här får du uppleva små byar med lekfulla barn, flytande marknader, majestätiska tempel och Kambodjas huvudstad Phnom Penh.  Resan avslutas med de fantastiska Angkor-templen i Siem Reap.

Från Himalayas höjder till Sydkinesiska havets kust, på sin färd över 4500 km, bevattnar Mekongfloden mycket mer än bara Indokina. Varhelst den flyter, fängslar floden människan och formar dess liv. Från den stora sjön Tonle Sap och staden Siem Reap vid foten av ruinstaden Angkor, till deltat och Ho Chi Minh-staden väntar upplevelser du sent kommer glömma.

OBS! Nya arter upptäckta i Mekongregionen
Mekong-regionen hyser några av världens mest hotade vilda arter, inklusive tiger, saola, asiatisk elefant, irriwadidelfin och Mekongs jättemal. Exempel på nya arter som omskrivs i WWF-rapporten:
En bergslevande hästskofladdermus (hästskonäsa). Tydligt hästskoformad ansiktsstruktur. Lever i skogarna i Laos och Thailands bergsområden.
Den vietnamesiska krokodilödlan. Ny underart till kinesisk krokodilödla. Lever i vattendrag och skogsmiljöer i norra Vietnam. Endast 200 ödlor beräknas finnas kvar.
En vackert färgad spetsnosgroda. En av fem nya arter som upptäckts på en kalkstensplatå i norra Vietnam. Arternas överlevnad hotas av stenbrytning för cementproduktion och vägbyggen. Kalkstensområdet behöver akut skydd. En groda och två växter från Myanmar som öppnar för mer vetenskaplig utforskning och förhoppningsvis fynd av hundratals nya, ännu inte upptäckta arter.

Kryssningen går även i omvänd ordning från Kambodja till Vietnam. Läs mer här

Ladda ner PDF här
  • Pris från 39 390,-
  • Första tillgängliga avresa 08.11.2018 (1 avresor)
  • Längd 13 dagar
  • Helt nytt fartyg: RV Indochine II ★★★★+
  • Helpension inkl. dryck till maten ombord
  • Utflykter inkluderade
  • Färdledare

Avgångar

  • Avresa 08.11.2018
  • Avreseort Köpenhamn, Stockholm, Arlanda
  • Tillgänglighet Få resor kvar
  • Längd 13 dagar
  • Pris från 39 390,-
Printa sidan

Program

Karta

Dag 1

Avresa från Sverige

Vårt direktflyg till Bangkok avgår tidigt under eftermiddagen från Arlanda.

Dag 2

Bangkok - Ho Chi Minh

Vi landar i Bangkok på morgonen. Vi byter flyg och sätter kurs mot Ho Chi Staden, Vietnams största stad med över 6,5 miljoner invånare.

Staden som ofta kallas Asiens Paris, präglas av mer än 70år av franskt kolonialstyre. Ho Chi Minh-staden bjuder på ett sjudande liv av folkmassor, restauranger och marknader, där allt säljs och köps. Ända fram till 1975 hette staden Saigon, men döptes om och uppkallades efter den revolutionäre Ho Chi Minh. På vår stadsrundtur ser vi bland annat det franska postkontoret som ritades av Gustave Eiffel, Notre Dame-katedralen, Presidentpalatset och Nationalmuséet.

Efter vår lunch gör vi ett besök i Cholon, stadens Chinatown. Närmare 10% av alla Ho Chi Minh-stadens invånare har kinesiskt ursprung, så vårt besök är därför näst intill ett måste.

Vi besöker en av Vietnams största marknader, den lokala Ben Thanh-marknaden. Här kan du fynda allt från lokala hantverk och kläder till frukt och mat. Prutning är en stor del av shoppingen i Vietnam så var redo att pruta för att få ut det mesta av din upplevelse!

Rundturen avslutas med ett besök vid Thien Han-pagoden. Pagoden som kanske är mest känt för mängden rökelse som bränns där.

Vi checkar in på vårt kryssningsfartyg och finner oss till rätta i de fina hytterna. Personalen presenteras och vi äter en välkomstmiddag ombord. Fartyget ligger vid kaj i Ho Chi Min över natten.

Ho Chi Min - Notre Dame
Dag 3

HO CHI MINH-STADEN– CU CHI-TUNNLARNA - CHAO GAO

Efter frukost besöker vi de fascinerande underjordiska Cu Chi-tunnlarna, som ligger strax utan för staden. Tunnelsystemet användes ursprungligen som bas för de räder som befrielserörelsen utövade mot den franska kolonialmakten. Därefter följde Vietnamkriget och då användes tunnlarna istället av Sydvietnams Nationella befrielsefront mot amerikanarna.

Man inledde byggandet 1948 och utbyggnationen pågick under 25 års tid. Här fanns skola, kök, sovsalar och sjukhus. Totalt finns ca 250 kilometer tunnlar i olika nivåer, allt från tre till tolv meter under jorden. Detta är ett av de få kvarvarande minnesmärkena från kriget och de som önskar få gå ner i tunnlarna och göra ett besök. Vi åker tillbaka till Ho Chi Minh City, och äter lunch ombord.

Eftermiddagen bjuder på ett besök i det naturhistoriska museet samt i en lackfabrik, där de tillverkar olika typer av bambu-produkter.

Sent på eftermiddagen kastar vi loss – och vårt äventyr börjar på allvar! Vi inleder med att segla på den 70 km långa och smala Chao Gao kanalen mot My Tho som ligger vid Saigon älvens mynning i Mekong- deltat. Det är väldigt få flodkryssningsfartyg som klarar av att kryssa på denna kanal men vårt fartyg är specialbyggt just för denna.

Cu Chi Tunnel
Dag 4

MY THO – VINH LONG – CAI BE – SA DEC

Efter en fascinerande seglats på Chao Gao-kanalen, lägger fartyget till vid My Tho och Mekongdeltat vid frukost. Mekongdeltat är uppbyggt av fyra huvudfloder (älvar) och tusentals kanaler. Vi hämtas av små, lokala båtar som tar oss med på en härlig båttur till öarna som ligger i närheten av staden My Tho.

My Tho är huvudstaden i Tien Giang provinsen, känd för sina otaliga fruktträdgårdar och risplantager. Här är klimatet bra året runt, vilket ger goda växtvillkor för trädgårdarna med bland annat bananträd, kokos och mango. Vi går i land på en av de största öarna och besöker en biodling, där vi bjuds på honungs-te och exotiska frukter.

Efter lunch ombord seglar vi vidare genom Vinh Long- provinsen i Mekongdeltat, känt för sina stora apelsinodlingar. Fartyget fortsätter in på Mekong-floden. Här fascineras man av tempot och småbåtarna seglar kors och tvärs mellan husen och pålarna.

Under eftermiddagen lägger vi till i staden Cai Be där vi går ombord på de lokala småbåtarna, (sampaner). De flatbottnade sydöstasiatiska träbåtarna tar oss med på en fängslande tur längs med smala kanaler och mellan flytande fruktträdgårdar innan det är dags att gå iland. Vi promenerar längs med floden och upplever det vardagliga livet. Vi besöker bland annat en ris-pappersfabrik och får smaka på sötsaker gjorda av kokos.

Fartyget seglar vidare och ankrar upp utanför Sa Dec under natten.

Dag 5

SA DEC – CHAU DOC

Efter frukost ger vi oss iväg och utforskar Sa Dec, staden där den franska författarinnan Marguerite Duras spenderade en stor del av sin barndom. Hennes mest kända bok är kanske ”Älskaren från Norra Kina”, som utspelar sig just i Sa Dec. Det har skett väldigt få förändringar i området sedan fransmännen lämnade staden och både skolan och hennes familjs hus står orörda.

Staden Sa Dec är också känd som ”Trädgården av Cochin Chine” på grund av de otaliga exotiska blommorna. Vi gör en rundtur till fots och besöker den kinesiske älskarens hus, ser ett tempel, och promenerar genom den färgglada lokala marknaden. Vi seglar vidare norrut på Mekong och efter lunch går vi i land i Chau Doc, en charmerande och intensiv fiskeort med relativt få turister. Khmerfolk, muslimska Cham och kineser lever här sida vid sida tillsammans med en fascinerande blandning av tempel, moskéer och kyrkor. Inne i staden finner vi också flera charmerande byggnader från kolonialtiden, som omringar marknaden, stadens hjärta.

Vi besöker marknaden och åker buss upp till Sam Hill, den enda kullen i området. Här beundrar vi Phat Thay Tay pagoden, Ba Chua Xu templet – och inte minst utsikten över Mekongfloden och de omkringliggande risodlingarna. Fartyget ligger still i Cha Dec över natten.

Dag 6

CHAU DOC – KRYSNING ÖVER GRÄNSEN – PHNOM PENH

Vi tillbringar en lugn dag ombord medan vi seglar längs den mäktiga Mekongfloden mot gränsen mellan Vietnam och Kambodja. Skäm bort dig med en skön massage ombord eller koppla av på soldäck och njut av vyerna över alla de risodlingar och fiskebyar som floden kantas av. Vi seglar över gränsen vid Vinh Xuong där gränsformaliteterna kan ta några timmar.

Vi fortsätter vår seglats och kommer fram till Kambodjas huvudstad, Phnom Penh, sent på eftermiddagen. Detta är en av de fattigaste städerna i Asien, men ändå en av de charmigaste, med ca 1 miljon invånare. Innan middagen bekantar vi oss med staden genom att ta en tur med tuk-tuk, det absolut bästa sättet att uppleva Kambodja på.

Fartyget ligger vid kaj i Phnom Penh över natten. Efter middagen har du fri tid att strosa runt på egen hand. Besök gärna Forreign Correspondence Club (FCC), känt som en samlingspunkt för utländska journalister under inbördeskriget. Idag är det en livlig och informell restaurang, men historien och minnena hänger kvar på väggarna.

Dag 7

PHNOM PENH

Hela dagen tillbringar vi med att utforska Phnom Penh, staden som fransmännen gjorde till kungligt residens och huvudstad i sitt koloniala rike år 1866.

Kambodjas huvudstad var en gång känd som Asiens pärla, den vackraste franskbyggda staden i Indokina. Här står arkitektoniska skatter från det gamla Khmerriket och fallfärdiga skjul sida vid sida med vackra palats i fransk kolonialstil.

Vi besöker det storslagna kungliga palatsområdet med silverpagoden i khmerstil, som byggdes 1892 och där golvet är täckt av mer än 5000 silverplattor. Nationalmuseet från 1917 som bjuder på khmerkonst och skulpturer från olika epoker står också på dagens utflyktsprogram.

Vi intar lunch på en lokal restaurang innan vi fortsätter med ett besök på det beryktade ”S-21”, den tidigare skolan som fungerade som center för tortyr och avrättning under inbördeskriget. Idag är skolan ett museum och ett bevis på de Röda Khmerernas övergrepp på lokalbefolkningen.

Innan vi återvänder till fartyget för middag, gör vi ett kort stopp på den lokala ryska marknaden, där det finns möjlighet att göra flera fynd.  Efter middagen får vi uppleva traditionell Apsara, en klassisk dans från khmer skapad av Kungliga baletten i Kambodja. Fartyget ligger vid kaj över natten.

Phnom Penh
Dag 8

PHNOM PENH – KOH CHEN – KAMPONG TRALACH – KAMPONG CHHNANG

På förmiddagen lämnar vi Phnom Penh och seglar vidare mot den lilla staden Koh Chen, känd för sin silver- och koppartillverkning. Här går vi i land och får en inblick i hur de tillverkar de olika ornamenten och dekorationer som används i pagoder och till bröllop.

Vi besöker byns skola, där vi med stor glädje möts av några av eleverna. Att ta med sig brevpapper eller andra småsaker till barnen brukar vara väldigt uppskattat!

Efter lunch går vi i land i Kampong Tralach, där vi åker med traditionella oxkärror till den vackra Vihara-pagoden. Pagoden, som ligger för sig själv mitt ute i en risodling, hade en gång mycket vackra väggmålningar men som med tiden blivit mycket slitna. Trots att oxkärrorna är inte är speciellt bekväma så är det absolut en annorlunda och minnesvärd upplevelse!

Vi seglar vidare norrut, från Tonle Sap-floden till sjön Tonle Sap. På kvällen kommer vi fram till Kampong Chhnang, där fartyget ligger kvar över natten.

Dag 9

KAMPONG CHHNANG – TONLE SAP

Provinsen Kampong Chhnang ligger cirka 90 km från Phnom Penh. Här finns en av Kambodjas största fiskehamnar och centrum för fiskodling. Kampong Chhnang betyder ”keramikens hamn” på Khmer. Det är också härifrån som man förser hela landet med keramik av alla de slag.

Vi går ombord i mindre, lokala båtar som tar oss genom den flytande landsbygden på Tonle Sap-sjön. En levande stad med kanaler som går i olika riktningar och med fiskebåtar och hus som flyter på vattnet.

I kväll bjuds det in till en avskedscocktail med personalen och festmiddag om bord. Fartyget lägger till i Tonle Sap för natten.

Dag 10

TONLE SAP – SIEM REAP (ANGKOR)

Under morgonen seglar vi på Sydostasiens största sjö, Tonle Sap. Sjön är 150 kilometer lång och spelar en dominant roll i Kambodja. Sjön har ett rikt fågelliv, stora mängder fisk och mängder av människor får sitt levebröd från sjön. Vattenståndet i Tonle Sap varierar mycket och detta får bestämma när vi går i land och för hur stora delar av Tonle Sap vi kan segla över.

Vi checkar ut från fartyget och beger oss med buss till vårt hotell som ligger centralt i Siem Reap. Här bor vi i två nätter.

Efter lunch på hotellet väntar en av resans absoluta höjdpunkter! Vi besöker huvudtemplet Angkor Wat – det största och bäst bevarade templet, som har gett sitt namn till hela detta fantastiska tempelområde. Angkor Wat är den största religiösa byggnaden i världen och en av de viktigaste arkeologiska platserna i sydöstra Asien. Angkor Wat byggdes av khmererna mellan år 802 och 1220. Området som omringas av en 200 meter bred vallgrav, sträcker sig över en yta av ungefär 400 kvadratkilometer.

På kvällen äter vi middag på en lokal restaurang.

Angkor Wat
Dag 11

SIEM REAP (ANGKOR)

Dagen är tillägnad de fantastiska templen i Angkor, som var huvudstad och religiöst centrum i Khmerriket med samme namn från 800-talet till 1400-talet. Vi börjar med att utforska vackra Banteay Srei, också kallat juvelen i kronan bland klassisk khmerkonst. Banteay Srei är ett hinduiskt tempel och byggt till guden Shiva ära.
Templet som är byggt i rosa sandsten och har fantastiska stuckaturer, blev befriat från skog och framtaget i ljuset igen år 1924.

Därefter besöker vi Ta Prohm, som ursprungligen grundats som ett buddhistiskt kloster och universitet på 1200- och 1300-talet. I motsats till de flesta tempel i området är det fortfarande i samma skick som när det upptäcktes. Att flera av scenerna från filmen Tomb Raider blev inspelade här har spelat en stor roll i templets berömmelse.

Efter lunch på hotellet står det arkitektoniska mästerverket Angkor Thom på tur. Detta var en gång en miljonstad bestående av flera tempel och terrasser. Detta var imperiets centrum, med flera kilometer långa murar och övertäckta gallerier med stenskulpturer. Här bodde kungafamiljen, militärer och präster. Vackra Buddhahuvuden huggna i sten vaktar sydporten tillsammans med trehövdade elefanter. Det lilla templet Bayon är närmare tusen år gammalt och det mest kända. Men storleken skrämmer ingen, då detta är kanske det finaste av dem alla, med sina närmare 200 karakteristiska stenansiktena.

På kvällen intar vi avskedsmiddag på en lokal restaurang och får en traditionsenlig Apsara-dansuppvisning. Efter middagen rekommenderar vi ett besök på nattmarknaden, som ligger på gångavstånd från hotellet. Här finner du en blandning av traditionella hantverksprodukter och moderna souvenirer.

Dag 12

SIEM REAP – BANGKOK

I dag skall vi ta en närmare titt på de lokala hantverkstraditionerna. Först besöker vi ”Senteurs d’Angkor” där de producerar och säljer olika produkter som är helt baserade på naturliga växtoljor och kryddor från Kambodja. Dofterna från kryddor, tvål, krämer och doftljus är en fest för luktsinnet!

Därefter besöker vi ”Artisan d’Angkor”. Här tillvaratas de lokala teknikerna kring sten och träsmide, lack och silkemålning. Vi får se hur de olika produkterna förvandlas från lokala råvaror till fantastiska konstverk och det finns möjlighet att göra fina fynd.

Vi samlas på hotellet till lunch. Under eftermiddagen kan du koppla av vid hotellets fina poolområde eller kanske göra några sista inköp. Vi lämnar hotellet på eftermiddagen och beger oss ut mot flygplatsen. Flygresa från Siem Reap till Bangkok.

Dag 13

Hemkomst

Direktflyg efter midnatt från Bangkok med ankomst tidig morgon på Arlanda.

RV Indochine II ★★★★+

Förstklassigt flodkryssningsfartyg

Fakta om fartyget

NYTT FARTYG!

Fartyg: RV Indochine II
Rederi: Croisi Europe
Standard: 4-stjärnigt +
Byggt år: 2016/2017
Antal däck: 3 – Soldäck, övre däck och huvuddäck
Antal passagerare: 62

Faciliteter ombord: RV Indochine II är ett helt nytt, förstklassigt fartyg inrett i en modern kolonialstil. Ombord finns restaurang och salong med bar. På soldäck finns en liten pool, solstolar och bar.

Hytter: Samtliga hytter är utvändiga och rymliga (ca 18 kvm), med privat balkong (ca 4 kvm.). Här finns två sängar som kan sättas ihop till dubbelsäng, badrum med dusch och toalett, luftkonditionering, värdeförvaring, hårtork och badrockar.

RV Indochine II Fartygsöversikt

 

Pris och information

Boka direkt online eller ring oss direkt på 031 – 762 85 10 eller 08 – 450 38 90. Det går givetvis också bra att maila oss på info@escapetravel.se

PRISER
Se exakta priser längre upp på sidan under rubriken ”Avgångar”. Klicka på ”Boka nu” för att se samtliga boendealternativ och priser per person på önskat datum.

I RESAN INGÅR
•Flyg från Stockholm till Ho Chi Minh-staden och hem från Siem Reap inkl:
◦Flygskatter
◦1 incheckad väska + 1 handbagage
•2 nätter på 4-stjärnigt hotell i Siem Reap
•Helpension på hela resan (från lunch dag 2 till lunch dag 12)
•9 dagars / 8 nätters flodkryssning med förstklassiga RV Indochine II inkl:
◦Dryck till lunch och middag ombord (á 1 mineralvatten eller lokal öl, samt kaffe/te)
◦Utflykter enligt dagsprogram
◦Traditionell apsara show
◦Dricks till besättningen ombord
•Transfers
•Engelsktalande lokalguider
•Dricks till lokala guider och chaufförer i Siem Reap
•Skandinavisktalande färdledare

INTE INKLUDERAT
•Dryck utöver det som nämns ovan
•Visum till Kambodja skaffar man enklast via ”e-visa” på länken: https://www.evisa.gov.kh/ innan avresa. Man måste ha ett kort på sin dator på ansiktet, eller ta ett kort med sin webkamera. Det kostar 36 USD.
Om man vill skaffa visum i Kambodja vid ankomst så kostar även detta 36 USD men man skall ha med ett passfoto i färg (eller ytterligare 2 USD om man ej har med sig ett kort hemifrån).
•Dricks till lokalguider och chaufförer under kryssningen (Rekommenderat belopp totalt ca 30USD per person).

VISUM TILL VIETNAM
Svenskar får nu stanna upp till 15 dagar i landet utan visum, enda villkoren är att ditt pass är giltigt minst 90 dagar efter inresa i Vietnam och att du har en biljett för vidare resa till annat land.

FLYGTIDER
Klicka på ”Boka nu” under rubriken ”Avgångar” ovan för att se flygtider på önskat datum.
Önskar du flyg från annan ort? Hör med oss för mer information.

VIKTIG INFORMATION
Flodkryssning är tyvärr inte anpassat för funktionshindrade personer. På utflykterna är det ofta en hel del promenader. Alla deltagare måste kunna hantera sitt eget bagage. Av- eller påstigning är via en smal landgång, vissa fartyg har hiss men inte alla. I flera hamnar är det vanligt att fartygen är förtöjda långsida mot långsida, med upp till tre/fyra fartyg bredvid varandra. Föra att komma i land måste man då gå över/genom de andra fartygen.
Rederiet förbehåller sig rätten att justera programmet och kryssningsrutten till följd av vattenstånd eller andra oförutsedda händelser.

PASS – INFO
Passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresan. Passet måste innehålla 2 efter varandra följande tomma sidor.