Frågor och svar om våra resor
Före, under och efter resan

Resehandlingar, försäkringar, packning... det finns mycket att tänka på inför resan. Läs mer om hur du förbereder dig och vad du kan förvänta dig väl på resmålet. Vi följer dig hela vägen!
Före resan
Res väl förberedd
Att längta till resan är halva nöjet tycker många. Medan du räknar ner dagarna till avresa, kolla så att du har förberett allt som behövs.
Dokument
Kontrollera er bokningsbekräftelse så att den stämmer med vad du har beställt. Kontrollera också att ditt namn är rättstavat enligt passet. För flygresor inom Europa brukar det räcka med tilltalsnamn samt alla efternamn, medan samtliga namn enligt pass ska lämnas för övriga världen. Vi rekommenderar dock att alltid ange samtliga namn enligt pass och ansvarar inte för kostnader eller problem som kan uppstå på grund av att uppgifterna är otillräckliga. Meddela oss genast om något behöver ändras. Namnändring efter att biljetterna är utställda medför en kostnad från transportbolaget.
Ange alltid korrekt och fullständigt namn, adress, mobiltelefonnummer och e-post där vi kan nå dig och skicka resehandlingar.
Ta alltid med ditt pass på resan, även inom EU. Alla id-kort gäller inte som resehandling och rederier kräver pass vid incheckning. Tänk på att många länder kräver att passet är giltigt upp till sex månader efter hemresan. Inom EU får passet inte löpa ut under resans gång.
Visum krävs inte för EU-medborgare vid resa inom EU. Om du har ett annat medborgarskap eller reser utanför EU är det viktigt att du i god tid före avresa kontrollerar vad som gäller för det eller de resmål du kommer att besöka. Observera att det i vissa fall kan krävas visum även vid mellanlandning i ett land. Information om visumkrav får du från landets ambassad. Vi ger allmän information om vilka av våra resmål som kräver visum men det är alltid resenärens ansvar att kontrollera aktuella regler och se till att pass och visum beställs och är giltiga.
Cirka två veckor före avresa får du ett meddelande om att allt du behöver inför resan finns på din bokningssida, inklusive resehandlingar och definitiva flygtider. All information om resan som program och utrustningstips finns alltid att läsa på vår hemsida. All information går ut till beställningstagarens e-postadress. Vi skickar inte ut resehandlingar per vanlig post.
Försäkringar
Res aldrig iväg utan en ordentlig reseförsäkring. En grundläggande sådan ingår ofta i din hemförsäkring eller kortförsäkring, men för att få ett fullgott skydd måste du teckna en komplettering. Vi rekommenderar också starkt ett avbeställningsskydd om du skulle bli sjuk och inte kan resa.
Vi erbjuder marknadens finaste reseförsäkringar och avbeställningsskydd i samarbete med Gouda. Läs mer och teckna här!
Försäkringsfrågor handläggs alltid direkt mellan kund och försäkringsbolag. Självklart kan våra guider assistera om du behöver hjälp.
Om du inte kan delta i resan på grund av sjukdom utfärdar vi ett intyg på din avbokningskostnad som du ger till försäkringsbolaget tillsammans med ett läkarintyg på att resans syfte inte kan fullföljas.
Om du råkar ut för en allvarlig skada och/eller måste avbryta resan, kontakta försäkringsbolaget eller SOS International. SOS är en larmcentral som samarbetar med de flesta försäkringsbolag. De handlägger ärendet direkt med den skadade eller närstående.
Om du ska resa inom EU/EES eller Schweiz har du med det europeiska sjukförsäkringskortet rätt till nödvändig vård med samma villkor som lokalbefolkningen. Du betalar då lika mycket för sjuk- och tandvård som de som bor i landet. Kortet är kostnadsfritt och beställs via Försäkringskassans hemsida. Om du skulle behöva vård och inte har med kortet betalar du och ansöker i efterhand om ersättning från Försäkringskassan. Spara alla kvitton.
Under resa utanför EU behöver du en egen reseförsäkring för sjukdom och olycksfall.
Om du råkar illa ut i bergen dit inga fordon kan ta sig kan det behövas en helikopterräddning. En sådan kan vara mycket dyr i vissa länder så kontrollera i förväg om din reseförsäkring täcker sådana insatser på resmålet eller om du måste komplettera ditt skydd.
Varje resenär är ansvarig för lånad cykel under resan, förutom då den är i uthyrarens förval (inlåst eller på anvisad plats på hotellet, båten eller i följebilen). Medföljande lås ska användas och cykeln får inte lämnas utan uppsikt någon längre tid. Det är i första hand resenärens reseförsäkring som täcker stöld eller skada på cykeln. Vissa uthyrare erbjuder försäkringar. Om din reseförsäkring inte täcker skadan kan du bli ersättningsskyldig för skadans värde eller självrisken på uthyrarens försäkring. Normalt slitage medför ingen ersättningsskyldighet.
Samma regler gäller för övrigt material som ingår i resan eller hyrs i samband med denna.
Hälsa
Hör med en vaccinationscentral eller vårdcentral om vaccinationer krävs eller rekommenderas för ditt resmål. De har alltid den mest uppdaterade informationen. Tänk på att vaccin bör tas en viss tid före avresa för att nå full effekt, så var ute i god tid.
Packa alltid mediciner i handbagaget eftersom incheckat bagage ibland kan bli försenat. När du reser med läkemedel bör du alltid förvara dem i sin originalförpackning med apoteksetiketten kvar. Regler för att resa med läkemedel kan skilja sig åt från land till land och ibland behövs ett Schengenintyg, något som apoteken kan hjälpa till med. Läs mer på läkemedelsverkets hemsida www.lakemedelsverket.se.
Flodkryssningar är inte lämpade för personer med funktionshinder eller för personer som använder rullstol. Ombord- och avstigning sker oftast via en smal ramp och dagsutflykterna innehåller ofta längre promenader. Alla fartyg har inte hiss. Som resenär måste du kunna hantera ditt eget bagage och din resa utan hjälp längs vägen. Det finns inga läkare ombord på fartygen. Eventuella läkarbesök sker iland. De kostnader som uppstår i samband med läkarbesök eller sjukhusvistelse ska täckas av dig som resenär eller av din reseförsäkring.
Pengar
Det mesta ingår i våra resor men ta med en egen reskassa för extra måltider, dryck, dricks, utflykter och övrigt. Kortbetalning är inte lika utbrett utomlands som i Sverige och vi rekommenderar att komplettera betalkortet med lokal valuta i små valörer under resan. Du kan antingen växla till kontanter i den lokala valutan före avresan, eller ta ut lokal valuta från bankomater på resmålet. Observera att det kan förekomma en avgift för uttag utomlands. Din bank kan ge mer information om detta. Om du vid uttag eller kortköp ombes välja mellan svensk eller lokal valuta, välj lokal valuta. Då får du din banks växelkurs, som ofta är bättre. På många håll accepteras en annan valuta än landets egna (till exempel Euro i Schweiz). Tänk då på att kursen brukar vara dålig.
Alla fjällhyttor tar inte kort. Euro accepteras även i Schweiz men kursen brukar vara oförmånlig.
På de flesta av våra flodkryssningar i Europa används Euro. Ombord de ryska fartygen accepteras antingen rubel eller Euro, beroende på rederi. I Asien accepteras den amerikanska dollarn. De internationella kreditkorten kan i stor utsträckning användas både ombord och iland. Det finns inga bankomater på fartygen och inte heller möjlighet att växla pengar. Däremot kan korten användas för uttag i bankautomaterna när man är iland.
På många av våra resmål är dricks en del av kulturen som vi besökare bör respektera. Även om den inte är obligatorisk förväntas den av chaufförer, lokalguider, hotellpersonal och besättningar. Våra guider informerar om vad som gäller på ditt resmål.
I vissa fall anger vi en rekommenderad summa per dag. På vissa kryssningar har vi valt att inkludera dricksen i resans pris. På flodkryssningar går det inte att förbetala dricksen och den måste därför betalas kontant ombord.
Packning
Under resan
En djupare reseupplevelse
Det perfekta hotellet har inte flest stjärnor men bäst trivsel. På vissa resor bor vi istället på fina flodkryssare eller äventyrliga fjällstationer. God mat och dryck är också bärande inslag i våra resor, och det får gärna vara lokalt och närproducerat. Upptäcktsresan fortsätter vid bordet!
Anslutning
Flygbiljetter finns inte längre i fysisk form, istället får du ett bokningsnummer (PNR) som du checkar in med tillsammans med ditt pass. Incheckning sker antingen i förväg på flygbolagets hemsida eller på flygplatsens incheckningsdiskar eller incheckningsautomater. Val av sittplats gör du själv vid incheckningen. Incheckningen på flygplatsen öppnar normalt två timmar före avgång och stänger 40 minuter före. Tänk på att säkerhetskontrollen kan ta tid.
Angivna flygtider är preliminära tills avreseinformationen skickas ut, cirka två veckor före avresa. Större ändringar meddelas separat. Kontrollera aktuella tider med oss innan ni bokar eventuella anslutningar. Observera att vi inte kan ersätta anslutningar som inte längre passar om våra flygtider skulle förändras. Boka därför anslutningar som kan ändras. Alla tider är lokala tider.
Normalt ingår ett incheckat bagage samt ett handbagage per person i ekonomiklass. Vikter och dimensioner anges på din flygbokning och finns också på flygbolagets hemsida.
Vid skadat eller förlorat bagage måste du göra en så kallad PIR-rapport innan du lämnar bagagehallen. Spara alla originalhandlingar för att kunna ställa eventuella ersättningskrav till ditt försäkringsbolag. Information gällande begränsning av vätskor i handbagaget finner du hos Transportstyrelsen.
På våra gruppresor ingår i allmänhet privat transfer från flygplatsen. Vår guide eller representant möter då upp er i ankomsthallen (efter att du har hämtat dina väskor i bagagehallen). Ha alltid mobilen påslagen ifall ni inte skulle finna varandra.
Många av våra resor kan bokas med eller utan flyg. Det ger dig möjligheten att välja tåget eller bilen istället, eller stanna längre på resmålet.
Om du har bokat en resa utan transport ansluter du till resan på första boendet. Vi anger för varje resa hur man bäst tar sig från flygplatsen till hotellet. Det kan vara med tåg, buss eller taxi.
På gruppresor med transfer är du välkommen att följa med på den utan extra kostnad. Kom bara ihåg att förboka transfern med oss och ange dina flightnummer. Du behöver sedan infinna dig i ankomsthallen senast samma tid som vårt flyg landar, och själv leta upp vår representant. Guiden har telefonnumret du har angivit i bokningen så ha mobilen påslagen. Observera att gruppen inte kan vänta på försenade resenärer som valt att ordna eget flyg. Vi tar inte heller ansvar för missade flyg eller ändringar som gör att transfertiden inte längre passar. Om vår resa skulle ställas in ersätter vi inte anslutningar som du bokat själv. Välj därför biljetter som kan ändras eller avbokas!
Tågresandet upplever en renässans i takt med ökat miljömedvetande och gör också anslutningen till en resa i sig. Tåget är ett bra alternativ om det når själva orten vi startar resan på. Då kan du gå eller ta en taxi den korta biten till hotellet.
Störst i Europa på nattåg är ÖBB och Italiarail kör många nattlinjer genom Italien. Sök hela resan direkt hos tågbolaget eller på SJ Omio, Tågbokningen, Railtic eller All Aboard. Då dyker fler regionala operatörer upp. SJ Euronight börjar förbinda Stockholm med Hamburg under 2022. Vi samarbetar inte med något av dessa bolag.
Precis som med flyg varierar priserna beroende på hur fullt tåget är, så var ute i god tid och kolla upp anslutningar och priser innan du bestämmer dig. Oftast blir det avresa från Sverige dagen innan resan startar, och tänk då på att platser i sovvagn brukar ta slut ganska fort. Ta sedan med en god bok och njut av den långsamma resan!
När man ändå är ute och reser, varför inte se så mycket som möjligt? Kör du bil till resmålet kan du lägga in så många trevliga stopp du vill. Det fina med Europa är att det finns så mycket att se och göra längs vägen. Om du drar dig för att köra hela sträckan själv, titta på biltåget. Då kör du till Hamburg, lastar bilen på tåget och slappnar sedan av i sovhytten och restaurangen ombord. Avstigning sker inte förrän du nått Alperna, där bilresan fortsätter. Den bästa kombinationen kanske är att köra ena hållet som en upptäcktsresa, och ta biltåget andra hållet för att inte behöva köra samma väg igen.
Hamburg - Wien med ÖBB Nightjet
Boenden
Trivsel är viktigare än stjärnor tycker vi, och väljer gärna mindre och familjära boenden som förstärker reseupplevelsen. Det gäller både våra hotell och fartyg. Klassificeringen på vår hemsida motsvarar oftast den officiella men är ibland justerad av oss utefter våra gästers förväntningar.
Ibland kan du välja mellan olika rumstyper. Alla rum inom samma typ är inte exakt likadana och de bästa rummen går till dig som har bokat först.
Om det är viktigt med separata sängar istället för dubbelsäng eller grand lit, ange detta i bokningen. Ange även övriga önskemål. Vi uppfyller önskemål så gott det går men de är inte bindande.
Antalet enkelrum är oftast begränsat. När de tar slut kan man oftast boka ett dubbelrum för eget bruk mot ett högre tillägg.
Som ensamresenär är det möjligt att boka ett halvt dubbelrum, vilket innebär att du delar rum med en annan resenär av samma kön. Om du vet vem du ska dela med så ange detta i bokningen. Om ingen annan resenär har valt detta alternativ kommer du strax före avresan att få betala tillägg för ett eget enkelrum eller dubbelrum för eget bruk.
På vissa resor byter vi hotell under veckan. Vi transporterar då bagaget mellan hotellen. Du ansvarar själv för att ditt bagage märks och ställs på anvisad plats och tid.
Ombord på våra flodkryssare är alla hytter utsides och de flesta fartygen har badrum med dusch och toalett, hårtork, TV, radio, säkerhetsfack och luftkonditionering. Ofta finns det två separata sängar, men som kan sättas ihop för att bilda en dubbelsäng. Strömstyrkan på fartygen är 220V. Adapter behövs inte.
Mat och dryck
De flesta måltiderna ingår på våra resor. I dagsprogrammet anges exakt vilka. På många resor lämnar vi en eller ett par kvällar fria för egna upptäcktsfärder i det lokala restaurangutbudet tillsammans med resesällskapet eller nyfunna vänner.
Då vi äter lunch eller middag på restaurang ingår dryck i allmänhet inte, eftersom det är så olika vad var och en vill dricka.
På vandringarna bär man med sig eget vatten. På de guidade cykelturerna med följebil brukar vatten finnas att fylla på från bilen.
Vissa rederier bjuder på kaffe och te till måltiderna ombord. Andra inkluderar utvalda drycker i restaurang och bar medan andra går att köpa till. Vi anger alltid vad som ingår i din resa. Det rekommenderas inte att dricka kranvattnet ombord. Vatten på flaska kan köpas i baren eller i restaurangen.
Dagens första måltid är ofta enklare utomlands än vad vi är vana vid i Sverige. Vi väljer därför hotell och fartyg med bra frukost och förstärker den ibland för våra gäster. Den serveras i allmänhet som buffet.
På våra vandrings- och cykelresor äter vi lunch antingen på restaurang eller i form av picknick som vi hjälps åt att bära med och duka upp. Våra fräscha picknicks med lokala specialiteter är mycket omtyckta! De gånger lunchen inte ingår finns möjlighet att köpa lunch längs vägen eller som matpaket på morgonen.
Av miljöskäl undviker vi engångsartiklar på våra picknicks. Du måste därför själv ta med tallrik, mugg och bestick. Guiden tillhandahåller gemensam utrustning för uppdukningen som duk, uppläggningsfat, servetter, skärbrädor, knivar och flasköppnare.
På våra flodkryssare serveras lunchen antingen som buffet eller med bordsservering, beroende på rederi. Vid vissa längre utflykter kan det förekomma att man får med sig ett lunchpaket från fartyget eller så ingår det mat på en lokal restaurang.
Middagarna äter vi antingen på hotellet eller på utvalda, lokala restauranger. Utomlands uppskattas det om man klär upp sig lite till middagen och inte dyker upp i shorts eller vandringskängor.
På våra fartyg består middagen oftast av en trerätters middag serverad till bords.
Dessa ingår inte men våra guider ser alltid till att stanna vid trevliga fikaställen längs vägen. Köp gärna med dig egna snacks och vatten till utflykterna.
Måltider ingår sällan på kortare flygresor resor inom Europa. Om det ingår anges detta på din flygbokning. Det finns alltid enklare rätter, snacks och dryck att köpa ombord. Du kan också ta med dig mat ombord. Kom ihåg att vätskor inte kommer igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen.
Om du har speciella önskemål eller intoleranser ange detta i bokningen. Vi informerar hotell och restauranger men tar inget ansvar för måltiderna som erbjuds. Det är ibland svårt att få tag på glutenfria produkter på vissa resmål, så det kan vara bra att ta med ett basförråd av bröd och pasta för säkerhets skull. På fjällstugor och hyttor är möjligheterna begränsade att få specialkost.
Efter resan
Berätta för oss!
Vi har er gäster att tacka för vår höga kvalitet. Om något uppstår under resans gång är det viktigt att du genast tar upp det med vår guide eller representant på plats. Då kan vi ofta avhjälpa problemet direkt. Efter hemkomst får du en enkät per e-post där vi tacksamt tar emot din utvärdering.