Ankomst till Göteborg på eftermiddagen. Incheckning på vårt fina hotell i centrum. Fritt program, men de som önskar kan följa med vår reseledare på upptäcktsfärd i Sveriges trevligaste stad.

M/S Juno
Rederi: AB Götakanal
Byggår: 1874
Längd: 31,5m
Bredd: 6,68m
Fart: 9 knop
Antal däck: 3st
Antal hytter: 29st
M/S Juno är världens äldsta registrerade kryssningsfartyg och byggdes redan 1874 på Motala Werkstad. Skrovet på M/S Juno målades först svart med en vit rand, hon hade en lång, smal skorsten och skrovet hade fyrkantiga ventiler. Från början fanns bara en passagerarhytt, belägen på det övre däcket. 1904 genomgick fartyget en omfattande ombyggnad vid Motala Werkstad. 1956 ersattes ångmotorn med två dieselmotorer. M/S Juno fick sitt nuvarande utseende 1963. 2004 k-märktes M/S Juno, vilket innebär att den anses ha ett kulturhistoriskt värde.
Restaurangen ligger på Shelterdäck (mittdäck) och på Bryggdäck (övre däck) finns det täckta akterdäcket som är det perfekta stället att koppla av och njuta av landskapet som flyter förbi. Alla hytter, salongen och restaurangen renoverades 2003–2004. Renoveringen genomfördes i andan att bevara rätt atmosfär ombord på fartyget och rederiet har varit mycket noga med att inredningen skall harmonisera med fartygets ålder och historia. Det finns ingen radio eller TV ombord. Hytterna är precis som övriga båten inredda med detaljer i mässing och vackra textilier. Hytterna är små (ungefär som en mindre sovkupé på ett tåg), vilket ger en känsla av hur man reste förr i tiden. Alla hytter är belägna utsides ovanför vattenlinjen och har handfat och våningssängar. Takhöjden ombord är lägre än standardhöjden.
Dusch och toalett
Hytterna saknar privat toalett och dusch. Istället har fartyget gemensamma duschar och toaletter på samtliga däck i nära anslutning till hytterna. M/S Junos duschar och toaletter går i samma charmiga stil som båtens övriga inredning och städas noggrant flera gånger om dagen.